Monday, October 22, 2012

<< Kesihatan Yang Semakin Membimbangkan >>

Assalammualaikum.



1.
only realize the situation worsened when I collapse at HAFA. seriously, that was really an unexpected incident happened in my life. zaman sekolah dulu siap cakap, "camne ek rasa orang pengsan pitam tetiba time kawad ke,time tgh jalan ke, ei tak pernah aku rasa. dan rasanya seumur hidup aku takkan rasa kot camne 'pengsan' tu, antibody KUAT!" *senyum* sekelip mata segalanya berubah. terima kasih Bella, Rei, Eija, Anis dan sesiapa yang ada disisi aku ketika itu *malu kot*

2.
dua hari sebelum raya dan di pagi raya. di kampung.waktu itu aku diberi tugas untuk membuat sarapan dan menyediakan segala bahan untuk lauk tengahari. sedang sibuk memotong, tiba-tiba menjengah bayang hitam dalam kepala. perut dan tekak terasa sebu. entah, aku tak boleh nak terangkan secara detail apa aku rasa. yang pasti 'rasa' itu 'rasa' yang sama sebelum aku jatuh pertama kalinya di HAFA dulu. disebabkan 'berpengalaman' kan, spontan tangan menahan di tepi singki untuk tampung badan. 

"fatin, eh? stop dah? habis dah potong siang semua?", kata moksu apabila berlalu ke dapur melihat aku terduduk di meja makan.
"tak.tak. belum lagi. jap. kejap eh Moksu? Moksu biar je dulu kat situ nanti orang sambung", berkata selepas dalam 2minit berdiam. tangan memegang dahi.
"kenapa ni?", jadi pelik kata Moksu bila anak buahnya yang mulut "pot-pet" tetiba diam. tersandar.
"tak de pe *senyum* cuma rasa pening then entah,macam nak pitam. HAHA. biasalah, orang tekanan darah rendah kot. ada ke camtu Moksu kalau tekanan darah rendah? main tibai je ni!"
"ya Allah, yeke?! fatin ada darah rendah ke? apasal tak tau pun?! memang camtu lah symptoms low blood pressure."

"ouh, pernah check dulu. tapi ingat biasa je,tu malas nak gitau siapa2. papa pun tak tau!haha! lagi pun normal lah kan perempuan ada low blood pressure? biar jela. hee~", tersengih.
"kau dari kecik sampai sekarang, suka sangat 'biar biar'. berapa blood pressure kau? jangan main2 ten, kalau terlampau rendah. bawa bahaya kat kesihatan gak. kerap pening, lemah, rasa nak pengsan or pitam selalu", start dah. when pharmacist started to talked! =_=
"alah, biasa je. tak cukup minum air kot! da minum air japgi ok lah dia!haha. ha.ikan ni nak masak apa moksu?", tukar topik. malas nak dengar.


but up untill that, i was started worried about my health. my body.


3.
muka dah mula selalu pucat. Rozza, Atin, kawan-kawan sekelas yang selalu jumpa. semakin kerap tegur "kenapa pucat je ni?" "Ira, muka pucat gila."   Argh! I.H.A.T.E.I.T.! tak suka gila, bila orang tegur camtu. macam rasa, penat susah payah menutupi satu kelemahan diri tapi terbongkar jua ='I  bila diorang cakap gitu, kompem laju-laju aku tutup mulut / paling muka / gelak, semoga tak terlihat segalanya.

4.
semakin banyak rambut gugur. mungkin perkara cliche bagi para wanita mengalaminya. tapi bagi aku memang tak boleh. PANTANG! bab-bab rambut ini memang aku tersangatlah menjaga. satu pegangan, rambutku mahkotaku. bayangkan 'dia' yang sihat kuat,tak pernah dihinggapi sebarang 'benda asing' mula gugur dengan banyaknya. sehingga mendatangkan kerisauan di hati. makin aku stress, makin menjadi. separuh fikiran yang masih belum matang hanya memikir, "dalam cerita aku tengok orang rambut gugur tetiba banyak ni mesti sakit leukimia. leukimia ke ni?"  *stupidity*

5.
semenjak akhir semester 3. tak dinafikan kesihatanku semakin hari semakin merundum. bukan hanya kenalan rapat sedangkan keluarga pun tidak mengetahui. sengaja ku simpan kemas dalam diri. buat kenalan, malas nak hebah dan menyusahkan mereka. buat keluarga, malas bercerita dan merisaukan mereka. lagipun, dah kenapa nak kecoh pasal kelemahan diri? selagi boleh aku bagi alasan dan lakonan, selagi itu.

6.
at last i admit but it doesn't important. as long as when i smile, they will smiling back at me, enough. what i want is the happiness from all people around me. then i'll be delighted under their happiness :)


1 comment:

Anonymous said...

can you buy tramadol online tramadol dosage with paracetamol - tramadol quit